یک تله ی قابل کاشت برای سلولهای T، دیدگاه جدیدی را به بیماریهای خود ایمنی ارائه کرد

12 آوریل 2016- محققان یک روش جدید برای به دام انداختن سلولهای Tسرکش که در بیماری دیابت نوع 1 ، سلولهای بتا را هدف قرار می‌دهند، توسعه دادند.

تاکنون اطلاعات زیادی در مورد این سلولها در اختیار دانشمندان نبود اما این یافته‌ها ممکن است به درک بهتر دیابت نوع 1 و سایر اختلالات خود ایمنی کمک کند.

یک گروه از محققان دانشگاه هاروارد و مرکز دیابت جاسلین در دانشکده‌ی پزشکی هاروارد تکنیکی را با هدف به دام انداختن سلولهای T ابداع نمودند.

 در این روش یک حامل سلولهای شبه پانکراس، در زیر پوست موش کاشته می‌شود، این ابزار سلولهای Tرا به دام انداخته و جذب می‌کند و دانشمندان می‌توانند آنها را از بدن خارج و در آزمایشگاه جمع‌آوری کنند. این ابزار دامی برای سلولهای T است و می‌تواند تعداد بیشتری از سلولهای T  را هر بار از خون خارج کند زیرا تعداد این سلولها تنها یک عدد در هر 100 هزار سلول در گردش است.

این ابزار قابل کاشت از داربستی از مواد زیستی تهیه شده است و می‌تواند محیطی را فراهم کند که موجب القاء حمله‌ی ایمنی به آن شده و موجب اتصال سلولهای T به آن می‌شود. این داربست از سلولهای بتای کشت شده ساخته شده است که دارای آنتی ژنهایی بروی سطح خود هستند که حمله‌ی خود ایمنی را تحریک و سلولهای Tرا فریب داده و به داخل خود می‌کشد. سطح خارجی این ابزار متخلخل است و بنابراین به سلولهای Tاجازه می‌دهد به داخل داربست جائیکه با آنتی ژنها واکنش می‌دهند، نفوذ کرده و به دام افتند.

هنگامیکه سلولهای T کافی توسط این داربست جذب شدند که می‌تواند تا دو هفته زمان ببرد، محققان داربست را از زیر پوست موش از طریق بیوپسی خارج و سلولها را جمع‌آوری می‌کنند. پس از اولین تلاش، محققان آزمایشاتی را انجام دادند تا مطمئن شوند سلولهای Tبه دام افتاده شبیه به همان سلولهایی هستند که در جزایر پانکراس واقعی افراد مبتلا به دیابت نوع 1 یافت می‌شوند.

 آنها دریافتند که سلولهای T استخراج شده در برخی ویژگیهای ژنتیکی و عملکردی با سلولهایی که در پانکراس تحت حمله‌ی خودایمنی یافت می‌شوند، مشابه می‌باشند. علاوه بر این، هنگامیکه سلولهای T تازه استخراج شده را به موشهای سالم منتقل کردند آنها به بیماری خودایمنی مبتلا شدند.

 یکی از نویسندگان این مقاله Omar Ali گفت: مطالعه‌ی ما ثابت کرد که سلولهای T به دام افتاده، از نظر ژنتیکی و عملکردی مشابه با سلولهای T شرکت کننده در حمله‌ی خود ایمنی هستند و می‌توانند سبب ایجاد بیماری در یک موش سالم شوند. محققان در حال برنامه‌ریزی برای تجزیه و تحلیل نمونه‌های سلولهای Tجدا شده از داربست مذکور برای تعیین تفاوتهای ژنتیکی و عملکردی این سلولها با سلولهای طبیعی T هستند.

 منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/apr/implantable-t-cell-trap-could-provide-new-insights-into-autoimmunity-97467302.html